Atilla Vérei Értékőrző Társulat Honlapja - Elfeledett értékeink nyomában
 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Magyar találmányok
Magyar találmányok : Magyar találmányok

Magyar találmányok

  2012.05.13. 19:48

 

Magyar találmányok IV.

 

Bánki Donát (Bánk, 1859. június 6. – Budapest, 1922. augusztus 1.) és Csonka János (Szeged, 1852. január 22. – Budapest, 1939. október 27.)

 

A porlasztó (1891-1893)

Bánki Donát, Csonka Jánossal együtt a magyarországi motorgyártás megteremtője. Együttműködésük különösen a Műegyetem tanműhelyében volt sikeres, ezt közös szabadalmaik bizonyítják. 1888-ban a benzinmotort, 1893-ban pedig a karburátort szabadalmaztatták.


 

A porlasztó óriási jelentőségét - az automobilizmus fejlődése szempontjából - igazolja hogy pl. milyen nagy problémát jelentett Henry Ford számára az üzemanyagnak a motorba való helyes betáplálása. A kezdetben alkalmazott felületi gázosítóknak is sokféle formája alakult ki, különböző fűtési megoldásokkal. A hűtővíz, majd a kipufogógázok melegét hasznosító szerkezeteken kívül számos külső fűtésű, nyílt lánggal működő karburátor jelent meg, sokszorosára növelve az amúgy is fennálló tűzveszélyt. Ilyen előzmények után született meg a Bánki-Csonka porlasztó, mely a külföldet messze megelőzve oldotta meg a sok évtizedes problémát, tudományos alapon, egyszerű eszközökkel. A két jóbarát egy fárasztó, kísérletekkel eltöltött nap után együtt ment hazafelé a Műegyetem Múzeum körúti épületéből, amikor a Nemzeti Múzeum sarkán Csonka János megpillantott egy virágáruslányt, aki egy kézi vízporlasztóval permetezte virágait. Ekkor ötlött fel benne, hogy a benzint is így kellene a motor szívócsövébe juttatni. Bánki Donát felismerte, hogy fújás helyett elegendő a motor szívóhatását felhasználni, s így megszületett a világ első porlasztója, a Bánki-Csonka-féle karburátor. Bánki Donát és Csonka János 1893. február 11-én jelentették be szabadalmukat a porlasztóra. A gyorsan elkészített szabadalmi bejelentéshez egy régebbi (1891-es) rajzot mellékeltek, mert Bánki Donát egyetemi tanulmányai miatt időhiányban volt. Ez a tény arra mutat rá, hogy a karburátor már 1891-ben is készen volt. A nemzetközi szakirodalom - a valóságtól eltérően - Wilhelm Maybach-ot tartja a porlasztó feltalálójának, aki hasonló találmányára 1893. augusztus 17-én francia szabadalmat kapott. A Bánki-Csonka feltaláló páros elsőbbsége nyilvánvaló, amelyet Maybach Bánki Donáthoz írott levelében maga is elismert. Közben azonban a párizsi Longuemare cég már sorozatban gyártotta a Bánki-Csonka elven működő porlasztókat. A Ganz gyárral kötött szerződés úgy rendelkezett, hogy Csonka Jánosnak a petróleummotorokra vonatkozó minden esetleges jövőbeli találmánya - így a porlasztó is - a gyár tulajdonát képezi. Bánki Donát figyelmeztette Mechwart Andrást, a Ganz-gyár vezérigazgatóját, a Longuemare cég termékeire, aki azonban nem vállalkozott a nagy költségekkel járó szabadalmi per megindítására. Sőt a Ganz-gyár elmulasztotta a szabadalmi díjak fizetését is, így a porlasztó találmányának gazdasági kiaknázása végleg elveszett Magyarország számára.

 

 

 Jendrassik György (Budapest, 1898. május 13. – London, 1954. február 8.)

Dízel motor, gázturbina

 

 

Magyar mérnök, gépészmérnök, feltaláló. A Magyar Tudományos Akadémia tagja.

 

A dízelmotorok és gázturbinák fejlesztése terén ért el kimagasló eredményeket. Dízel üzemű motorjait korának vasúti, közúti és vízi járműveiben is használták. Veszprémben középiskola és szakiskola őrzi a nevét.

 

 

Jendrassik György a középiskolai tanulmányait a mai Vörösmarty Mihály Gimnáziumban végezte (akkor Horánszky utcai reálgimnázium). Egyetemi tanulmányait 1916-ban kezdte meg a budapesti Magyar Királyi József Műegyetem gépészmérnöki karán. 1919-1920 között ösztöndíjasként a berlini műszaki egyetemen tanult, ahol többek között Einstein és Planck előadásait is látogatta. 1922-ben szerezte meg kitűnő minősítéssel a gépészmérnöki oklevelet, és még ugyanebben az évben elkezdett dolgozni a Ganz és Társa - Danubius Gép- Vagon és Hajógyár Rt. Tanulmányi Osztályán. Jendrassik érdeklődése hamarosan a dízelmotorok fejlesztése felé fordult. Első munkái közé tartozott a holland tengerparti helyiérdekű vasút részére szállított újszerű kocsik főtartóinak szilárdsági számítása és a terhelési próbák előkészítése. Ebben az időben a Tanulmányi Osztály központi témája egy középfordulatú semi-dízelmotor kifejlesztése volt. Így Jendrassiknak alkalma nyílt megismerni a dízelmotor elméleti és gyakorlati problémáit. Az 1900-as évek elejére a szakadatlan fejlesztési tevékenységek eredményeképpen a Rudolf Dieselről elnevezett belső égésű motorok – nagy teljesítmények területén – már kiforrott erőgépek voltak. Hiányoztak azonban az egyszerű kivitelű, kis teljesítményű motorok, amelyek a kisiparban, mezőgazdaságban és a közlekedésben versenytársai lehettek volna a benzinmotornak.

Jendrassik a dízelmotorok ilyen irányú továbbfejlesztésében látta a jövőt. Több szabadalmat dolgozott ki, amelyekkel a járművekben is alkalmazható kis- és közepes teljesítmény dízelmotorok kifejlesztését alapozta meg. Kétéves fejlesztőmunka után, 1927-ben készült el a Jm 130 típusjellel illetett 12 lóerős motor. Ezt továbbfejlesztve később a két-, négy és hathengeres változatok is elkészültek, amelyek egyik fő jellegzetessége az előkamrás égéstér volt. 1927-ben a dízelmotorok sikerét látva a Ganz létrehozta a Jendrassik Motorszerkesztési Osztályt. A Ganz-Jendrassik motoroknak köszönhetően kezdődött el a vasút motorizálása, de a dízelmotorok a hajózásban és a közúti járművekben is elterjedtek. Az első dízelmotoros sínautó, tehát az első dízelmotoros vasúti jármű futópróbái 1928 tavaszán voltak.

A motorok sikerei világszerte ismertté tették Jendrassik nevét. A Ganz-gyár Vagongyárában megindult egy, a magyar viszonyok között páratlan intenzitású motorfejlesztés, amely rövid időközökben adta a piacnak a különböző célú dízelmotorokat. Ily módon lehetővé vált a vasút nemrég megkezdett motorosításának fejlesztése, a Duna-tengerhajózás megindítása. A sínautó és vasúti motorkocsi exportja egyúttal olcsó erőgéppel látta el a kisipart és a mezőgazdaságot. A Ganz-gyár jelentős részben ennek köszönhetően vészelte át az 1930-as évek elejének gazdasági válságát.

Szabadalmai több nagy motorgyár, köztük az akkoriban vezető motorgyártónak számító spanyol Hispani-Suiza és az angol Vickers is megvásárolta. 1934-ben a Hispano-Suiza részére megtervezett egy hathengeres V-elrendezésű dízelmotort.

A motorfejlesztési és gyártási tevékenység közben kiváló szakembergárda alakult ki Jendrassik körül. Erőssy Lajos dolgozta ki a motorok fő terveit, Gombás Tibor és Huszár Béla a motorszerkesztésben nyújtottak kiváló teljesítményt, és később a gázturbina-kísérletekben váltak nélkülözhetetlen munkatársakká; Tretthán János vezette a motorok kísérleti vizsgálatait, Doór Mihály a gyártást irányította. A műhelyekben is nagyszerű szerelőgárda alakult ki. Osztályának tagjait egybekovácsolta Jendrassik személyiségének vonzereje, általánosan elismert tudása szerencsés emberi tulajdonságokkal párosult.

 

 

A Ganz Rt. mellett saját irodát is fenntartott, ahol az 1930-as évek közepén elkezdett foglalkozni a gázturbinákkal is. 1936-ban alapult meg vállalkozása, a Találmánykifejlesztő és Értékesítő kft., amely állami támogatást is kapott az 1937-ben elkezdett gázturbina-kísérletekhez. 1938-ban készítette el első működő, 74 kW-os, 21,1%-os hatásfokú gázturbináját. A következő években kifejlesztette a CS–1 típusjelű 735 kW-os teljesítményre tervezett légcsavaros gázturbinát, amelyet a Varga László tervezte RMI–1 X/H kéthajtóműves felderítő és vadászgéphez szántak. A gázturbinával folytatott kísérleteket azonban az égéstérnél jelentkező problémák miatt 1941-ben felfüggesztették, és a repülőgép fejlesztése is elakadt. A légcsavaros gázturbinával párhuzamosan folyt egy kb. 220 kW teljesítményű, közúti járművekbe szánt gázturbina fejlesztése. Ez a CS–1-től eltérően szabadturbinás hajtómű volt, vagyis a kompresszort hajtó turbina és a munkaturbina külön tengelyen helyezkedett el. A második világháború körülményei között azonban a gázturbinákkal kapcsolatos fejlesztőmunka elakadt.

1942-ben a Ganz Rt. vezérigazgatója lett (ezt a posztot 1945-ig töltötte be), de továbbra is foglalkozott tervezőmunkával. 1943. május 14-én a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává választotta.

Az egyre növekedő nehézségek ellenére nem hagyott fel azzal az elképzelésével, hogy a már világhírű motorjaihoz turbófeltöltőt tervezzen. A turbófeltöltővel végzett kísérletei a Ganz-gyárban folytak. Hosszas kísérletezés után látványos eredmény született: a kísérleti motor teljesítményét csupán a középnyomás emelésével sikerült 50%-kal megnövelni. Ez az eredmény 1944-ben szenzációként hatott. Sajnos, a kísérletek során nyert tapasztalatokat a gyakorlatban már nem tudták felhasználni, a háborús viszonyok miatt a gyakorlati hasznosításuk nem valósulhatott meg.

Budapest ostromának elmúltával azonnal megjelent a romos Ganz-gyárban és a rá jellemző intenzitással vetette bele magát az újrakezdés munkálataiba. Szakértő tagja lett több külföldre utazó szakmai küldöttségnek, többször utazott a nyugati államokba is, hogy mint a Ganz vezérigazgatója, felelevenítse korábbi üzleti kapcsolatait, amelyek a háború miatt megszakadtak.

A második világháború után a megkezdett fejlesztőmunkáját viszont a kedvezőtlen politikai és gazdasági környezet miatt nem tudta folytatni, ezért 1947-ben emigrált. Rövid ideig Argentínában élt, majd végül Londonban telepedett le. Angliában a Metropolitan Vickers Ltd-nél tovább folytatta a gázturbinákkal kapcsolatos fejlesztőmunkáját, de mellette saját céget is létrehozott.

1954. február 8-án hunyt el.

 

Forrás: muszakiak.hu/feltalalo-fizikus-mernok/magyar-feltalalok/288-jendrassik-gyorgy-dizelmotor

omikk.bme.hu/archivum/magyarok/htm/jendrassikrov.htm

ganz-munkacsy.hu/diakok/webstyle/porlaszto.html

sasovits.hu/anyag/feltalal/banki_d.htm

Kép: jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/csonka_janos_szuletesnapja__1852

 
 
 
 
 
 
Indulás: 2011-12-14
 
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
 
 
Nyitóoldalunk képei

Nyitóoldalunk képeinek forrása a nemnemsoha.gportal.hu honlap. Köszönjük a szerkesztőknek, hogy engedélyezték az általuk hosszú időn át gyűjtött képek használatát!

A képek 1919. és 1944. között kerültek kiadásra, plakátokon jelentek meg.

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?